Har köpt en trålare. Tänkte på detta sätt berätta lite om mina irrfärder på de 7 haven, ja eller i alla fall nån insjö i Svedala.

Det här med tyngdlagen.

Vi skulle fixa i ordning min båt som jag har införskaffat till glädje för mig o andra. Mest för mig såklart. Masten skulle ner för det var ett snöre som satt fast högst upp. Jag vet, det heter inte snöre, det heter nått helt annat så fort man närmar sig vattnet, stag, eller slör, eller lovart eller nått sånt. Väldigt konstigt detta, att allt byter namn. Nåja. Ett snöre satt fast alltså. Vi skulle montera ner masten o fixa till det hela o sedan upp med masten igen. Nu bar det sig inte bättre åt än att vi satte lyftstroppen för långt ner så när den ca 10m långa masten lyftes så gjorde den där djävla tyngdlagen att den övre delen av masten liksom drogs ner mot jordens mitt, medans den nedre delen (där jag stod o höll i) liksom for upp. Blev ett accelerande minsann. Masten dundrade ner i havet, missade framförliggande båt med några decimeter o jag for till väders, inte helt olik en scudmissil. Vägrade att släppa först men fick se mig besegrad av detta monstrum till aluminiumkonstruktion. Fick hoppa ner på båten från mitt flygläge ner på "däck" minsann. Nåja, masten bärgades, lagades, sattes upp igen o sedan tog vi en helt underbar tur på det blå havet. Längtar efter att få segla hem skutan o få sätta tänderna i att börja fixa, måla o dona.

Så anlände hon då. Vendela af Seffle. Min ögonsten.

I torsdags så bordade vi henne o satte kurs mot Göteborg för vidare resa norrut. Vädret var väldigt rättvist, 25 grader varmt o vindstilla. I April! Makalöst. Båtens tidigare ägare tillika min arbetskamrat från Göteborg, Morgan, hängde på så jag fick lära mig båten i lugn o ro. Lysande. Vi skålade med en öl (lätt) o drog åstad.

En lycklig rackare.

Nåja, väl framme vid götet så var det en massa båtar som gjorde sitt bästa för att bråka med oss. Älvsnabben, paddan samt en massa fraktfartyg som åkte hit o dit. Vi tutade glatt o hytte med näven så löste det sig.

Djäkla älvsnabben, bara ivägen :-)

Resan norrut är inte så mycket att förtälja om, soligt, nån pilsner slank ner, (hrmm lättöl såklart) lite motström i göta älv, kanske 1-1,5 knop men annars bara trevligt. Det är klart, om båten som i mitt fall inte går fortare än 5 knop så blir det en del med lite motström. Bara att gilla läget och väldigt underbart när det är vindstilla och varmt. Bara att kolla bildbevisen. Underbart. Anlände slussen i Lilla Edet precis innan det började mörkna och fick slussa upp. Kanon.

Möte i monsunen eller vad det heter.

Nästa morgon började som det innan. Strålande sol, o varmt. Blåste lite nordan som dock blev lite kylig efter en stund. Vi tuffade på uppåt mot Trollhättan o fler broar o slussar som skulle erövras. Likt tvenne vikingar stod vi och åsåg det vackra landskapet som vi flöt förbi. Stilla o lugnt och knappt en båtdjävel överhuvudtaget på älven. Trevligt trevligt.

Utanför Trollhättan kl 09:00 innan det började blåsa. Kan man ha det bättre?

Snart så var vi uppe vid slussarna i Trollhättan. Detta gick bra, var 4 till antalet som besegrades och jag gick med tunga steg upp för trappan till kanalbolaget för att erlägga avgift. En madame förtäljde mig att det kostade 800:-.

Är du vampyr eller svarade jag då och hänvisade till att jag var medlem i den stolta Säffle båtklubb minsann och ville därför ha rabatt ca 50%. Det sket hon i kan man säga o förtäljde mig att lagen liksom avgiften är lika för alla. Bara att hinka upp stålarna o fortsätta.

Min ögonsten

Nästa anhalt var Vänersborg. Inga missöden eller så. Bara att vråla förbi i 5 knop. Tankade diesel samt vissa drycker och fick lite i krävan. Annars var nu vägen öppen ut mot Vänern.

Hej då Vänersborg. Skapligt väder va?

Vi satte kurs mot Hjortens udde o Melleruds hamn för övernattning. Inga problem där heller. Kom dit vid 20:00 o fick bästa platsen såklart. Kan ju bero på att inga andra båtar var ute o turistade. Men så var fallet i alla fall. Kallt som attan på natten var det. Vaknade vid 05 o det var nog bara ett par +grader. Men viking som man är drog jag täcket lite högre upp över snoken o somnade om.

Sista morgonen o ni ser, skapligt väder idag också.

Bara överfarten kvar, dundrade in mot Säffle med modiga 5,8knop. Senare satte vi segel och stängde av motorn. Seglade i 3-4 knop i svag vind, båten kändes bra o stabil. Sedan när det mojnade lite så körde vi med motorn ända in till bryggan vid stacka segel och min bryggplats. Välkommen hem.

Vendela, numera Vendela af Seffle. Mina barn föreslog att vi skulle måla henne rosa och döpa henne till Pokémon2. Jag avböjde vänligt men bestämt.

Måste säga att jag är grymt positiv överraskad av denna båt. Tung och klumpig i början men kändes hur lätt o smidig som helst efter ett tag. Mmm, blir mer o mer betuttad i min båt. Mycket jobb återstår men redan nu är jag nöjd med hur hon har skött sig.