- Sol, vind och vatten –
med Trålaren ”Ella af Mörkö”, 2010.

Vi börjar vår östersjökustresa med första stopp på vår klubbholme. Där skall det bli fest med 3-rättersmiddag och levande musik.

Det är kanonväder och Björnö´s brygga fylls till brädden med gästande båtar.

En av båtarna är Trålaren ”Spirit” vars skeppare sprider glädje och sång, var helst han är. Glädjen och samvaron är hög och maten är 5-stjärnig, tack vare kock och kocka ifrån Järvsö. En helg vi kommer att minnas.

Vi ser fiskgjuse högt i det blå och en älg simmande i det blå.

Dag 3, lämnar vi Björnö och svänger in till Trosa för att handla och duscha. Där vi ligger vid bryggan, hör vi ett glatt ”Hej” och vi kommer i samspråk med Trålaren ”Syster V”.

Anländer till ”Stendörren” och vi ser fascinerat på mängden utländska båtar, samt hur skickligt seglarna klarar av den trånga passagen vid sjömärket f.d. fotogenhuset (det lilla svart/vita huset).

Värmen består! Vi har fått tipps om Lindskär, som en trevlig klubbholme. Vid ankomst dit blir vi välkomnade och inbjuds att delta i deras gemenskap.

På denna ö finns denna mångåriga ”byggnad”. Hela denna hög är en jättestor myrstack. Kan undra, med hur många invånare?!

Nu känner vi behov av en dusch och tar oss till Väggö. Väderomslag är på gång och vi blir kvar i denna trygga lävik i 3 dygn.

Vi lämnar Väggö o c h ….
- jag följer med blicken en utseglande båt,
- ser en inseglande båt komma in på styrbordsidan och tänker på att ge plats,
- kastar en blick på ekolodet, som visar 4,4 m

MEN – tjong!!! På babordsidan kör vi in på en grundklack. Tack vare den låga farten blev grundstötningen inte så hård. Med hjälp av Lill-Ella ror Hasse ut med stockankaret och vi drar oss flott. Pust! Som tröst, åker vi in i Fyrudden och köper glass. Precis som för 5 år sedan (se reseberättelse 2005) får man mycke´ glass för pengen.

Färden fortsätter söderut och när sjörapporten talar om tvåsiffriga kulingvindar, vänder vi in till Valdemarsvik.

En ensamseglande man, blev vår granne och på kvällen bjöd vi in honom på te. Han berättade, att han bodde ombord året runt och vintertid i Helsingborg. Det blev en trevlig pratstund om sjöliv och motorcyklar.

Påföljande dag får vi besök av f.d. ägaren till Trålaren ”Amanda”. Det var hans barn, som hade berättat, att det låg en Trålaren i gästhamnen.

På vår väg till ”Flatvarp”, möts vi av ett rejält åskväder med därtill ett rejält regn. Sikten blev så dålig, att vi hade att välja på att kasta ankare eller att ta oss ut på öppnare vatten. Vi låg så till, att det blev alternativ 2, med hjälp av GPS och sjökort. En halvtimme senare var ovädret över och havet kav lugnt.

Trålaren ”Spirit” har meddelat att han är på hemgång och att han också ämnar ta sig till ”Flatvarp”. Vid hans ankomst kan vi bjuda på ugnsbakad (med smör + dill) abborre.

Nästa morgon blir vi tidigt väckta av Birger, som har lyssnat på sjörapporten - nordliga kulingvindar nalkas. På sjökortet finner vi en bra lävik på Södra Åsvikslandet.

Till kvällen är vi 12 båtar, som har sökt natthamn här. Prognosen är fortsatt regn och kuling, men här ligger vi bra. Älgfilén som låg i frysen, tillagas med kantarellsås och avnjutes i den go´a värmen ifrån värmeljus. Det gäller att spara på strömmen.

Åxå här blir det 3 dygn, men här finns promenadvägar och blåbär att plocka och på radions P1, underhåller sommarprataren oss varje dag.

När vi lämnar detta naturreservat är det mycket gammal sjö kvar och det rullar bra. OJ, vad båtar vi möter!!! Jag tror, att hela Västerviks gästhamn har tömts på en gång + alla andra intilliggande lähamnar. Målet idag är Idö. Dit kommer vi som första båt i gästhamnen, men inom 3 timmar är det fullt här.

Här lyxar vi till oss och äter på den vackert belägna restaurangen. Går sedan en promenad, bl a upp till det gamla lotstornet och får en milsvidd utsikt. Vädret och samvaron är god.

Nästa dag, på vår väg till Blankaholm, ser vi säl. Under vår färd ser vi åxå havsörn, som spanar in över sjöfågellivets barnkammare.

Natthimlen lystes upp av blixtrar på långt håll och på morgonen ösregnade det. Då, drog vi helt enkelt täcket över huvudet! Emellanåt var det uppehåll så vi kunde sträcka på bena och köpa nybakat bröd. Även om det var fuktigt ute, hade vi det varmt och torrt i hela båten tack vare nyinvesteringen Airdryer.

Efter 3 veckor, med peken i nordsydlig riktning, vänder vi nu tillbaka. Vädret är numera växlande av typ varannandagsväder och det är bara att rätta sig därefter. På St. Ålö/Stugvik fann vi bra lä för både vind och dimma. Fördelen med dåligt väder, är att samvaron blandas med chokladpudding och Xanté.

Vår hemfärd fortsätter och vi stävar in i Håskö. Vilken pärla, om man gillar fisk, vill säga!

Gissa vad som ligger och smörsteks i stekpannan! Mmm, ingen rensar abborre som Göran på Håskö!

På sjökortet har jag en anteckning om en gästhamn norr om Arkösund, Björnö Marina. Farleden är välprickad (det går inte att missa den stora röda infartsbojen). Allt är nytt med rejäla bommar och möjlighet att tanka diesel/bensin etc.

Ägaren till Trålaren ”Guppi” har sin hemmahamn här och gästar oss, och delar vår enkla kvällsvard med rökt sik.

Nu kan vi konstatera, att antal semestersvenskar har minskat medan tyskar och holländare fortfarande är i majoritet. En långväga gäst ifrån Shetlandsöarna, tyckte att våra vindar var som en smekning jämfört med vindarna hemmakring.

Vår sista natt ville vi ligga på vår klubbholme. Vid intilläggning vid bryggan, lägger Hans i backen för att bromsa då … båten lyder inte! Med båtshake och handkraft stoppar vi farten och Hans konstaterar att vi fått propellerhaveri. Tack vare rodrets placering ligger propellern kvar, men krysskil, bricka och mutter är borta. Nu är frågan om vi skall kontakta SSRS eller avvakta och hoppas på bogsering den sista biten hem. Det blev alternativ 2 och följande morgon bogseras vi till Skanssundet.

I hemmahamn står en klubbmedlem och assisterar vid mastkranen.

Slutet gott, allting gott! Vi har haft en kanonsommar !!!

HasseMerike – Trålaren ”Ella af Mörkö”